Så frågan är: Hur kan vi få ned andelen dubbdäck i Stockholmstrafiken? Avgift på inköp av dubbdäck? Högre parkeringsavgifter för bilar med dubbdäck? Förbud att köra på vissa gator? Totalförbud i innerstan? Förkortad vinterdäcksperiod?Återstår då bara att utreda vilket system som ska användas för att upptäcka vilka bilar som har dubbdäck på när de passerar tullarna...
Felet med de flesta åtgärder som föreslagits är att de slår snett. Allmän straffavgift på inköp av dubbdäck drabbar även dem som nästan aldrig kör i storstadstrafik. Att stänga av trafik på vissa gator innebär att problemen flyttas någon annanstans. Högre parkeringsavgift för bilar med dubbdäck slår godtyckligt, eftersom de som har tillgång till privat garage kommer undan.
Effektivast och mest rättvist vore att differentiera trängselskatten, så att fordon med dubbdäck fick högre avgift. Det nuvarande undantaget för miljöbilar är helt ologiskt eftersom även bilar med renare avgaser tar plats. Men med en extraavgift för bilar med dubbdäck skulle trängselskattesystemets grundprincip inte rubbas.
tisdag 25 mars 2008
Föreslagna åtgärder slår snett
DNs ledarsida kommenterar idag dubbdäcksfrågan. Man gör det mycket tänkvärt och det diskuteras kring vilka styrmedel som är bäst lämpade för att reducera användandet:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
I artikelns två sista stycken finns en logisk kullerbytta som avslutar ett i övrigt sansat och sakligt resonemang.
Åman påpekar att miljöbilar (vad det nu är för bilar?) också tar plats och att "miljörabatten" därför är ologisk. Det kan jag hålla med om.
Sedan föreslår han en dubbavgift grundad på dubbdäckens mera negativa miljöpåverkan. Då blir det genast knepigare att se några helhetsambitioner.
Dubbfria däck får ju inte heller bilen att ta mindre plats, snarare mer eftersom bilen kan behöva längre bromssträcka och allmänt större manöverutrymme.
Varför skall då bilar med "miljöbättre" däck få miljörabatt om bilar med "miljöbättre" motorer inte skall få det?
Hur avgiftsplikten skall övervakas kan man också fundera på, men det lämnar jag till de rikskända "sopspionerna" att avgöra.
Skicka en kommentar