fredag 14 mars 2008

Förslag om Hornsgatan förkastas (och återupplivas?)

DN skriver idag om initiativet som ledde fram till förslaget ”Säker huvudgata” och om hur det förkastats av Stockholms politiker:

"För tre år sedan presenterade dåvarande gatu- och fastighetskontoret tillsammans med Vägverket ett ambitiöst förslag att förvandla Hornsgatan till ett säkrare och tryggare trafikstråk. Men den borgerliga alliansen var inte intresserad. Förslaget hamnade i papperskorgen och raderades från stadens hemsida."

Förvandlingen av Hornsgatan skulle enligt förslaget ske genom ett antal fysiska ombyggnader med syfte att bidra till bl a minskat buller och bättre luft. Ombyggnaderna var också tänkt att göra Hornsgatan till en säker, attraktiv och vacker handelsgata.

De åtgärder som i nuläget diskuteras i statshuset är av stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund (m) döma mer tekniskt baserade problemlösningar:

- Rondeller är vi inte roade av. Vi prioriterar andra förändringar längs Hornsgatan som asfaltbeläggning, dammbindning med tidigare vårstädning, fler träd, anpassning av hastigheten, 30-zoner på sidogatorna och överflyttning av mer trafik till Söder Mälarstrand. Stockholm ska fungera trafikmässigt och Hornsgatan måste ha ett fungerande butiksliv, säger han.

Det finns uppenbarligen olika sätt att se på hur Hornsgatan ska utvecklas, både ur miljö och trafiksäkerhetssynpunkt. Spontant känns det som om projektet ”Säker huvudgata” skulle kunna återupplivas med nya förutsättningar. Då kan olika intressenter få komma med förslag som både rör ombyggnad och tekniska lösningar, vilket förhoppningsvis får genomslagskraft i båda lägren. Det är ju inte otänkbart att den ultimata lösningen ligger någonstans därimellan.

Inga kommentarer: