tisdag 19 februari 2008

Miljödieseln, potentiell luftbov

En intressant finsk artikel tar upp hur en skattereform medfört att miljöbilar med lågt CO2-utsläpp fått skattelättnader och bilbranschen, under januari månad 2007, redovisat en rekordförsäljning av nya bilar. Det såldes 4 626 personbilar fler än i fjol, en ökning med 27 procent. Detta är såklart ett framsteg ur ett globalt miljöperspektiv men vad som inte funnits med i de finska beräkningarna är hur luften påverkas lokalt av de nya bilarna.

Saken är den att nästan hälften av de nyregistrerade bilarna hade en dieselmotor. Problemet med dieselbilarna är att dem i de flesta fall helt saknar partikelfilter. Skattereformen har enbart tagit hänsyn till CO2-utsläpp. En liten diesel-Focus släpper visserligen bara ut 118 gram koldioxid per kilometer jämfört med 157 för motsvarande bensinare, men i gengäld producerar dieslarna mer partiklar och kväveoxider.

Det är möjligt för konsumenten att välja till partikelfilter men det är en kostsam historia. Till populära Skoda Octavia kostar tillvalet 800 euro extra och till Hyundais storsäljare i30 finns det inte ens som tillval. Detta har inneburit att endast en finsk konsument av femtio har köpt till det, för innerstadsluften, så viktiga partikelfiltret.

En slutsats man kan dra är att låga koldioxidutsläpp är bra globalt men saknar betydelse lokalt. Kväveoxider, och i synnerhet partiklar, saknar betydelse globalt men har väldig betydelse lokalt.

Inga kommentarer: