torsdag 14 februari 2008

Sänkt hastighet på Hornsgatan?

Trafikborgarrådet Mikael Söderlund (m) bekräftar att Stockholm Stad nu tittar på möjligheten att kunna reglera hastigheten på Hornsgatan de dagar då partikelhalten i luften är extrem. Tanken är att med digitala skyltar reducera hastigheten från 50 km/h ned till 30 km/h. Andra förebyggande åtgärder som ses över är att mer frekvent lägga ny asfalt och hålla vägbanan ren från damm.

Åsa Romson (mp) menar att det inte finns några undersökningar som tyder på att luften skulle bli bättre av en sänkning från 50 km/h till 30 km/h och att det är först vid högre hastigheter som sambandet blir tydligt. Staden bör därför istället koncentrera sig på att ekonomiskt sanktionera användandet av dubbdäck som hon menar är den största orsaken till dålig luft.

Regeringen gav 2007 Vägverket, Naturvårdsverket, Sveriges kommuner och landsting i uppdrag att utreda möjliga åtgärder för att reducera partikellemmissioner vid slitage och uppvirvling. I slutrapporten tas sambandet mellan hastighet och partiklar upp:

Verifierade effektsamband saknas ännu så länge för hastighet och PM10-emission, men preliminära skattningar kan göras utifrån resultat från ett forskningsprojekt i Stockholm med mobil mätutrustning (Hussein m.fl 2006). En sänkning från 70 km/tim till 50 km/tim kan ge sänkningar av PM10-emissionen med uppemot 40 % enligt dessa mätningar. En sänkning från 50 km/tim till 30 km/tim kan ge ca 20 – 30 % sänkning av emissionen, men denna skattning är mer osäker. Vad detta har för betydelse för halten går inte att säga något generellt om, eftersom förhållandena är så platsspecifika.”

Det skulle ändå vara mycket intressant om staden genomför en samlad insats med sänkt hastighet, bättre väglag och renhållning som åtgärder. Rapporten visar på ett preliminärt samband mellan hastighet och partikelemission vid höga hastigheter och att hastighetssänkningar på tätortsgator generellt sett inte har stor betydelse för framkomligheten, särskilt inte i rusningstrafik. Klart är att något bör göras på Hornsgatan och det är bra att staden börjat se över alternativ. Utredningen om sanktioner mot dubbdäck tar tid och åtgärder behövs omgående för att komma till rätta med problemen på Hornsgatan.


2 kommentarer:

Johan, PL&C sa...

Tjena! Bra blogg.

Skulle man inte kunna laborera med rödljusintervallen?

Bilar på tomgång måste ju vara en av de största onödiga partikelkällorna, liksom?

Luftkvalitetsbloggen sa...

Hallå, tack för det!

Bilarnas avgaser bidrar visserligen till den dåliga luftkvalitén men allt bättre avgasrening i bilarna har förbättrat avgasutsläppen de senaste åren. Något som också märkts på luftmätningarna.

Därmed inte sagt att laborering med rödljusintervallerna är en dum idé. Om trafiken flyter på bättre så kommer ju färre inbromsningar att ske och slitaget på vägbanan därav minska. Detta samtidigt som färre bilar behöver stå på tomgång och spy ut avgaser.

Med digitala hastighetsskyltar blir sådan laboration möjlig och staden skulle kunna prova sig fram till en "bästa lösning".